Kontakta oss
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så fort vi kan för offert, elrådgivning eller övriga frågor.

VARNING för bluffsamtal från Motala energi  Läs mer

Varför webbfaktura?

Genom att byta till webbfaktura blir det tydligt vad som ska betalas, när och om så är gjort. Det blir också lättare att betala oavsett vart du befinner dig, via en rad trygga och enkla betalsätt.

Vår partner Billogram har gett fakturan samma interaktivitet som en hemsida, vilket gör att du kan klicka runt och betala direkt via önskat betalsätt, du kan även skriva till kundtjänst direkt på fakturan. Därtill kommer varje faktura med ett arkiv över tidigare betalningar med webbfaktura. Som kund får du helt enkelt ökad tydlighet, valfrihet och kontroll, på smidigast möjliga sätt.

Webbfakturan levereras till din e-post och din inkorg så det syns vem som är avsändare. Klicka på knappen “Öppna faktura” i ditt mejl för att komma till den översikten du ser här på bilden. I denna vy syns också andra aktuella fakturor som du har. Webbfakturan går att öppna på din mobiltelefon, surfplatta eller dator och fungerar på samma sätt överallt.

Förutom att du enklare kan betala och kontakta kundtjänst, så minimerar webbfakturor också risken för felbetalningar och missade betalningar.

Introduktion

Du ser tydligt att fakturan kommer ifrån oss och är utställd till dig, samt vad du har för utgående skuld och när den förfaller. Den uppdateras också direkt när fakturan är betald eller förfallen.

Betalning

Nedanför beloppet finns knappar för att betala och en förenklad nedbrytning av kostnaden som fakturan avser. Vill du komma åt en mer detaljerad specifikation klickar du på “•••” och sedan “Se hela fakturan”.

Väljer du “Betala och anmäl autogiro” så aktiveras det enkelt med några få klick, varpå pengarna sedan dras automatiskt framöver. I så fall får du först ett mejl varje gång innan pengarna dras. Där syns summan tydligt, men du ges också möjlighet att öppna fakturan och kontrollera exakt vad kostnaden avser.

Betalsätt

Klickar du på “Betala” knappen får du upp en meny med en rad olika enkla betalsätt. Vill du t.ex. göra en banköverföring, väljer du i nästa steg den bank du har och signerar därefter tryggt din betalning med BankID.

I överkant av alla undersidor finns en meny, där du kan välja att gå tillbaka ett steg eller avbryta och komma direkt tillbaka till översikten av din faktura.

Specifikation

Din specifikation visas när du klickar på “•••” och sedan “Se hela fakturan”. Här ges en överblick över de kostnader som din faktura avser, vill du komma åt en mer detaljerad specifikation klickar du på “Bifogad fil”.

Detaljerad specifikation

Så här ser din detaljerade specifikation ut när du klickar på “Bifogad fil”. Här ges en tydlig nedbrytning över anläggning, avtal, förbrukning, priser, kostnader, m.m., som din faktura avser.

OmrådesID består av versaler och är en förkortning av ditt nätbolags namn

AnläggningsID består av 18 siffror och är specifikt nummer för just din elmätare.

Anläggningsadress är den adress som din elmätare sitter på och dit vi levererar din el du köper från oss

Meddelanden

Meddelandefunktionen når du genom att antingen välja “Kontakta oss” i fakturamenyn, eller klicka på knappen längst ned på din faktura. Här skriver du till kundtjänst och får svar tillbaka.

I meddelandefunktionen syns också alla händelser kring din faktura, som när den mottogs, betalades, eller ändrades.

Uppdatera dina kontaktupgifter redan idag för att inte missa din första faktura!